Тема цьогорічного «Самовидця» — «Як ми змінюємось».
З одного боку, писати про зміни не надто складно – бо ось вони, зміни, поряд. Ми живемо в час стрімких змін – наукових, екологічних, соціальних та багатьох інших — кожен день підкидає нам нові й нові теми. Останні кілка років – це суцільні зміни, щоденні потрясіння, драматичні події історичного масштабу, які, втім, водночас є й особистими історіями багатьох із нас.
З іншого боку – художні репортажі про зміни писати непросто. Адже така тема вимагає особливого репортерського чуття, уміння побачити суть і не просто описати певні події та історії, а через них розкрити явища і процеси. Це мають бути тексти, які не втратять актуальності ні через рік, ані через два, а в ідеалі – ані через десять чи п’ятнадцять.
«Тема восьмого «Самовидця» — на перший погляд досить проста і зрозуміла. Як ми змінюємось? Що змінює нас, а що змінюємо ми, як і на що ми впливаємо? Але так само ця тема є викликом для репортажистів: вона дає можливість описати явища і процеси, які сьогодні відбувається з кожним із нас і з людством загалом. Хто і що є рушієм змін? Чи впливаємо ми на щось і що може змінити одна людина? Чи завжди варто прагнути змін і чи кожен їх потребує? Тут є місце для будь-яких тем і героїв: наука, культура, історія, освіта, війна, різні особисті досвіди, — пояснює кураторка «Самовидця» Марія Семенченко. — Це можуть бути історії окремих людей, чиї життя, сприйняття світу і себе змінили певні події – глобальні, історичні або ж приватні, особисті. Це можуть бути історії цілих суспільств чи народів, і тут доречними будуть репортажі-реконструкції, зокрема й історичні. Розповіді про, тих хто змінює, і тих, хто опирається змінам, тих, хто прагнув змін, але зазнав поразки, і тих, хто їх уникав, але потрапив у епіцентр подій.
Особисто мені дуже хотілося б побачити глибокі репортажі на культурну тематику, не подієві, а репортажі-зрізи, репортажі-явища. Як читачці мені не вистачає також художніх репортажів про науку. Так само чекаю хороших репортажів і про війну. З кожним роком учасники надсилають все сильніші тексти про Донбас: це вже не репортажі з лінії бойових дій, а репортажі, у яких автори осмислюють тему війни і її вплив на кожного з нас, ті зміни, які вона несе сьогодні і які ми відчуватимемо й через роки».
Тож шукайте неочевидні сюжети, розповідайте небанальні історії, знайомте нас із дивовижними героями та описуйте явища і процеси, про які важливо говорити. Ми чекаємо на нові імена в художньому репортажі!
Готові тексти можна надсилати до 25 січня 2020 року на адресу: samovydets@gmail.com.
Результати конкурсу буде оголошено в березні 2020 року.
До розгляду приймаються раніше не публіковані художні репортажі українською мовою.
- Автор повинен розуміти особливості жанру художнього репортажу.
- Автор повинен спиратися на власний досвід.
- Автор має добре знати тему, орієнтуватися в інших текстах, написаних на вибрану тематику, прагнути об’єктивності.
- Важливим елементом є влучні описи та живі діалоги з героями вибраної теми. Оповідь має бути не сухою газетною, а саме художньою.
Обсяг репортажу – до 40 000 знаків.
Нагороди: І місце – 10 000 грн., ІІ місце – 7 000 грн., ІІІ місце – 5 000 грн.
Десять найкращих репортажів увійдуть в альманах «Veni, Vidi, Scripsi», а переможець конкурсу отримає право видати свою книжку репортажів у видавництві «Темпора».
Члени журі: Олег Криштопа, Марія Титаренко, Андрій Бондар
За підсумками минулих конкурсів видавництво «Темпора» видало п’ять альманахів найкращих репортажів: «Світ у масштабі українського репортажу», «Де, як і чому працюють українці», «Історія наживо», «Війна. Життя de facto» та «Чому я звідси ніколи не поїду», «Покоління вільних». Вийшли друком книги лауреатів конкурсу: Олега Криштопи «Україна. Масштаб 1:1», Дениса Казанського «Чорна лихоманка: нелегальний видобуток вугілля на Донбасі», Єлізавети Гончарової «Десь поруч війна» та Павла Стеха «Над прірвою в іржі».
Координаторка конкурсу: Марія Семенченко
Телефон для довідок: 068 494 74 56
Читайте також:
Сьомий «Самовидець» нагородив переможців: хто вони і про що писали
Репортажі, ідеї та професійні мрії фіналістів «Самовидця»
Гаяне Авакян: «Глобально будь-який текст про війну – це текст проти війни»
«Навколосвітня подорож Україною на електричках»
Історії вільних: кілька слів про нову репортажну збірку «Veni, Vidi, Scripsi»
Усі новини конкурсу, а також цікаві статті, інтерв’ю та огляди, присвячені художньому репортажу, можна відслідковувати на сайті літературної критики «ЛітАкцент» та на фб-сторінках «Самовидця» і «ЛітАкцента».
www.facebook.com/samovydets/
Улюблений сайт літературної критики