Ми всі добре знаємо пригоди барона Мюнхгаузена по фільму та мультфільму, знятих ще в СРСР за мотивами оповідань німецького письменника Рудольфа Еріха Распе. Натомість чехи мають свого Мюнхгаузена, не менш винахідливого й романтичного, яким пишаються і пропагують по всьому світу. Йдеться про фільм «Барон Мюнхгаузен» («Baron Prášil») (1961р.) відомого чеського кінорежисера, художника, лялькаря та аніматора Карла Земана. Свою фантастичну історію про кохання геніальний новатор технічних трюків у кіно зняв за мотивами всесвітньо відомої книги німецького поета Ґотфріда Августа Бюрґера «Дивовижні подорожі по воді і по землі, походи і потішні пригоди барона фон Мюнхгаузена, про які він зазвичай розповідає за пляшкою у колі своїх приятелів», що стала найкращою екранізацією твору.
На створення одного із взірців світової кінематографії Земана надихнули гравюри книжкового видання 1862 року, автором яких є найвидатніший ілюстратор книжок епохи романтизму француз Гюстава Доре. Можливо, тому фільм вирізняється надзвичайною поетикою.
55 років тому в Празі в кінотеатрі «Луцерна» відбулася прем’єра чеського «Барона Мюнхгаузена». Ця фантастична пригода – доповнена унікальними трюками з дотепними жартами – виграла безліч міжнародних нагород, зокрема на фестивалях в Каннах і Локарно. І от через півстоліття, 26 травня 2016 р., у тому самому залі одного з найстаріших (106 років) досі функціональних кінотеатрів в Європі та світі відбувається прем’єра того ж «Барона Мюнхгаузена», тільки відреставрованого та оцифрованого. Знову повен зал глядачів і радісні усмішки цілої команди людей, які працювали над реставрацією цілий рік. Точніше, ексклюзивна передпрем’єра для спонсорів, бо офіційний показ відбудеться наступного дня в Зліні, відкриваючи Міжнародний кінофестиваль для дітей та молоді.
Нове життя улюбленому фільму чехів дав спільний проект «Чистимо світ фантазії» Фонду «České bijáky» (www.bijaky.cz), Музею Карла Земана (www.muzeumkarlazemana.cz.) та Чеського телебачення у співпраці з компанією Universal Production Partners (UPP) за підтримки Міністерства культури і Державного фонду кінематографії Чеської Республіки. Метою даного проекту є впродовж трьох років відреставрувати в цифровому вигляді найвідоміші фільми класика Карла Земана до максимально можливої якості, надати їм нове життя і вивести на великі екрани. Проект також спрямований на підвищення обізнаності про важливість цифрового відновлення.
«Барон Мюнхгаузен» став другим реставрованим і оцифрованим фільмом режисера. Першим був «Винахід загибелі» («Vynález zkázy») (1958 р.), який приніс Земану світову славу, після виходу на екрани був негайно проданий до 72 країни і став найуспішнішим чеським фільмом усіх часів. Відновлену стрічку уже показали на 14 кінофестивалях. На черзі не менш відома «Подорож до правіків» («Cesta do pravěku») (1955 р.). Реставрація кожного фільму коштує 1 млн. 200 тис. крон, і чехи раді, що знайшли такі кошти, щоб знову бачити в хорошій якості улюблені фільми, на яких виростали, і тим самим зберегти їх для нащадків.
Хрещеним батьком цифрової реставрації «Барона Мюнхгаузена» став легендарний американський режисер Террі Гілліам, який зізнався, що саме фільм Земана надихнув його на створення власної версії відомої історії. У грайливій притчі Земана розповідь самовдоволеного Мюнхгаузена переплітається з романтичною історією сучасного фантаста Тоніка, який стає суперником барона в коханні до принцеси Б’янки. Врешті, кохання молодих перемагає і Мюнхгаузену нічого іншого не залишається, як допомогти закоханим і вийти героєм, зберігши свою репутацію найкращого. Вдало підібраний акторський склад – тодішні кінозірки Мілош Копецкий (Мюнхгаузен), Рудольф Єлінек (Тонік) та Яна Брейхова (Б’янка) – одна із заслуг режисера, що робить фільм неповторним.
Велику роль у стрічці відіграють барви, хоча фільм було знято на чорно-білий негатив, а кольори додавали потім окремо. Саме вони додають фільму неповторного шарму і потребували специфічної праці від реставраторів. «Колір має у стрічці основне композиційне і символічне значення, яке завершує сцену і виконує ту ж функцію як куліси або актори», – пояснює Іво Марак, головний реставратор з компанії UPP.
«Я рада, що фільм оживає знову. Повинна зізнатися, що «Барон Мюнхгаузена» мені подобається більше, ніж «Винахід загибелі», який був новаторським у стилі старовинних гравюр і досконалим у всіх відносинах. Але тепер, коли я знову бачу відновленого в цифровій формі «Барона Мюнхгаузена», який є винятковим у кольорі, акторському складі, фантазії і дотепних діалогах, маю відчуття, що дивлюся на сучасний фільм, тільки що знятий», – ділиться враженнями Людмила Земан, режисерка, письменниця, сценаристка, художниця, ілюстратора та дочка Карла Земана, яка спеціально прилетіла на прем’єру із Канади разом із своєю дочкою Ліндою Земан-Спаленою. Минулого року вони вдвох видали монографію «Карел Земан і його чарівний світ», яка привідкриває закулісся творчості Карла Земана. Книга цьогоріч отримала премію Akademie science fiction, fantasy a hororu на книжковому ярмарку «Світ книги Прага 2016». Людмила Земан є однієї із засновників Музею Карла Земана. Свого часу брала участь у деяких зйомках, а потім активно співпрацювала зі своїм батьком у його останніх анімаційних фільмах («Čarodějův učeň», «Pohádka o Honzíkovi a Mařence»). Тепер співпрацює у цифровій реставрації фільмів Карела Земана.
І на завершення слова Петра Дворжака, генерального директора Чеського телебачення, одного з партнерів проектує «Чистимо світ фантазії»: «Робота Земана є винятковою. Є незвичайною силою його фантазії, майстерністю зйомок та історією, яку він розповідає. В умовах, що повністю відрізняються від прекрасно обладнаних великих зарубіжних студій, Карел Земан зумів створити фільми, які можуть і нині, навіть поряд із сучасними технологічними можливостями, захоплювати сучасну світову публіку». Гадаю, що після таких слів ніхто не встоїть перед спокусою переглянути хоча б один Земанів фільм, тим паче, що до них є вільний доступ в Інтернеті.