Далі – є куди!

Поділитися
Tweet on twitter
Сергій Іванюк. Фото Світлани Кирилової
Сергій Іванюк. Фото Світлани Кирилової

Світова наука досі не дала вичерпного визначення поняттю «студент». Здебільшого це заперечні, від противного, дефініції. Наприклад, «Студент – не мавпа», «Студент – не собака Павлова» (до відомого персонажа С.Жадана це визначення не має ніякого стосунку). Справді, покоління університетських викладачів, безсумнівно, підтвердять мої педагогічні враження: навчити чогось студента – марні мрії. Виступи в цирку його не цікавлять і – більше того – у студентів до цирку видова ідеосинкразія.

Якщо вдається помітити, що студент сам чогось навчився, це найвище щастя для професора, доцента, старшого викладача або асистента. В такій ейфорії дехто навіть схильний приписати собі певні заслуги: мовляв, це я його навчив. Або скромніше: є й моя заслуга в тому, що він (вона) зацікавився (лася) цією проблемою. Але минає трохи часу, робота з іншими (або й з тими самими) студентами витвережує, і знову повертається стійке переконання: «Студент – це річ у собі». Покликання викладача зовсім не в тому, щоб дати йому знання. Схоче – сам візьме. Не схоче -… Втім, про цю перспективу краще не думати.

На початку квітня мені довелося пережити подібне ейфоричне піднесення. Отримавши завдання написати невеликий літературно-критичний нарис про творчість одного з українських письменників чи про якесь літературне, культурне явище, одразу п’ятеро студенток написали розвідки, які «ЛітАкцент» сьогодні починає представляти своїм читачам.

Вважаю це визначною подією нашого літературного і, я б навіть наважився сказати ризиковане «культурного», життя. Адже після 80-90-х років минулого століття у багатьох склалося враження, що «замальовано» всі білі плями в історії нашої культури. Всі твори надруковано. Всіх письменників реабілітовано. Всі явища культури в міру можливостей описано.

Звісно, це не означає, що ми маємо цілісну картину чи, скажімо, можемо тепер навчати дітей у школі правдивої історії злетів і падінь вітчизняної культури. Зі школою – це окреме питання, і воно сьогодні не вирішується в наукових дискусіях, бо всі їх учасники перебувають по один бік барикад, а міністерство освіти на чолі зі своїм міністром – по інший. З одного боку таким чином – наукова думка, з другого – мова наказів, далека від науковості й навіть здорового глузду.

Але ми зараз не про школу. Отже, було завдання написати невеличкий нарис, і воно надихнуло (це я знову про себе – яка ж живуча викладацька пиха!) кількох студенток здійснити невеличке історико-культурне відкриття.

От ми багато сьогодні знаємо про зародки українського модернізму, про ту роль, які відіграли Леся Українка, Ольга Кобилянська, Олександр Олесь, Микола Вороний у літературі, Лесь Курбас у театрі, Олександр Довженко в кінематографі… І разом з тим у сучасній історії культури й літератури майже відсутні імена Давида Ерліха, Матіяша Лу, Вільми, Барто й багатьох інших членів неформальної групи «київських венериків», що творили співзвучно зі славетним «театром німих». А пересічним читачам їхня роль у становленні модерного художнього мислення в Україні взагалі практично не відома. Хай «венерики» й не йшли шляхами «мейнстріму», а швидше паралельно з ним. Але вони були! Вони творили! Вони виховували читача й глядача!

Атмосфера скандальності, політичної і сексуальної розкутості, що розходилася від них навсебіч, також сприяла прийняттю українською громадою модернізму як нового способу світосприйняття.

Усе це досить переконливо розкрито в нарисах Ольги Савенко, Любові Євенок, Ніни Михайлової, Ельміри Київської та Єлизавети Гречанюк. Молоді дослідниці ніби надихнулися з розкутості героїв, чиї долі досліджували. Їхні тексти також сміливі й вільні, натхненні  й модерні.

Хочеться вірити, що вони надихнуть ще й інших науковців на більш розлогі, доглибні й фундаментальні праці про тих, хто вів нерівну боротьбу з класиками позитивізму за право на власний голос, власне бачення світу. Вони творили історію, а історія їх забула (чи майже забула). Тож нариси студенток-могилянок є ще й актом відновлення справедливості.

Я щасливий, що можу їх представити шановним читачам «ЛітАкценту».
І, повертаючись до проблеми, порушеної на початку цього короткого переднього слова, візьму на себе сміливість… ні, не дати визначення, а лиш додати до наявних своє бачення в світлі досягень молодих науковців, уточнення, так би мовити, новий поворот. Ось воно:

Студент – значно вищий у своєму розвитку за мавпу й собаку Павлова.

Читайте також:
Ольга Савенко. Улюблена пісня Андріаша Лу
Ніна Михайлова. Розхитана мова, розбите серце, зрубане дерево
Ельміра Київська. Останній сон Давида Ерліха

Поділитися
Tweet on twitter