У далекому 2008 році на світові екрани вийшла перша стрічка виробництва Marvel Studios, де закутий у костюм залізної людини харизматичний і сповнений протиріч інженер військової індустрії з електромагнітом замість серця, Тоні Старк рятує свою компанію, а заразом і весь світ від зазіхань жадібних терористів на його інновації. Стрічка отримала схвальні відгуки критиків, 500 мільйонів $ у прокаті й одну номінацію на Оскар за спецефекти. Далі будуть «Неймовірний Халк», «Тор», «Капітан Америка» та ще 15 стрічок, які зберуть у світовому прокаті 14 мільярдів доларів, а це рівно стільки, скільки зібрали разом вісім перших позицій зі списку найкасовіших стрічок. Днями до загальної скарбнички свій мільярд підкинула «Чорна пантера».
Хто б міг подумати, що за десять років до виходу першого Iron Man, компанія Marvel буде готова відступити всі кіноправа на своїх персонажів за мізерні 25 мільйонів доларів компанії Sony, яка на той час уже володіла анімаційними правами на Spider Man. Про те, як Sony втратила свій найбільший шанс в історії кіновиробництва, а Marvel переписала правила гри Голлівуду, розповідає Бен Фрітц у своїй книзі «The Big Picture: The Fight for the Future of Movies» («Велика екранізація: битва за майбутнє кінострічок»). Не без зайвого пієтету, автор називає відмову Sony «найбільшою помилкою в історії Голлівуду», подаючи приклад маленької видавничої компанії Marvel як довгоочікуване втілення американської мрії.
Видавничий дім Marvel був заснований 1939 року у Нью Йорку американським видавцем Мартіном Гудменом. На той час компанія називалася Timely Comics і випускала друком журнал з історіями про Людину Факела (Human Torch), принца Анлантиди Немора та суперсолдата Капітана Америку. Далі Timely Comics та легендарний Стен Лі породили Фантастичну четвірку, Тора, Халка, Залізну людину, Чорну пантеру, Людей X, Людину Павука, Охоронців Галактики та інших. У 1990-х роках із розвитком відео-ігор видавнича справа починає занепадати і компанія опиняється на межі банкрутства.
У 1998 році компанія Sony призначає зустріч засновникам Marvel, відрядивши на неї свого молодого співробітника на прізвище Ландау. Sony вже володіла анімаційними правами на Spider Man, тому була готова розпочати переговори для придбання прав на кіноекранізацію. Скориставшись нагодою, адміністратор Marvel Ісаак Перлмуттер пропонує Ландау викупити за 25 мільйонів права на екранізацію майже всіх основних персонажів Marvel. У пакеті йшли Iron Man, Thor, Ant man, Black Panther та інші. Для підсилення драматичного ефекту Фрітц на сторінках своєї книги подає пряму цитату-відповідь компанії Sony на пропозицію Marvel: «Нікого не цікавлять їхні супергерої, тому повертайся і принеси нам тільки права на Spider Man». Ландау дослуховується до свого керівництва й викуповує права на екранізацію Людини Павука за 10 мільйонів доларів, залишивши Marvel лише 5 % із бокс-офісу та 50 % від продажу іграшок і гаджетів, пов’язаних з екранізацією.
Бен Фрітц розмірковує, що в принципі на той час Sony прийняла правильне рішення, адже ніхто не наважився б у 1998 році поставити на інших персонажів Marvel, окрім Spider Man та Людей X, права на екранізацію останніх згодом викупила компанія XX Century Fox. Решта персонажів, включаючи Тора, Капітана Америку, Халка та Залізну людину вважалися персонажами категорії Б, цікавими лише для фанатів коміксів, які ходять до Сюартового Comics Book Store з «Теорії великого вибуху». Під час тієї доленосної зустрічі більшої помилки допустилися, швидше за все, Marvel, а не Sony, оскільки екранізації 2002 та 2004 року, зібравши разом у прокаті 1,6 мільярда доларів і досі вважаються найприбутковішими фільмами в історії компанії. Тож Marvel вклали абсолютно смішну угоду під час передачі прав на Spider Man.
Після успіху Людини Павука та екранізованих у 2000 році Людей X, Marvel починають думати, куди б прилаштувати решту своїх персонажів. У 2003 році креативний директор Marvel Аві Арад починає розрорбляти концепцію Marvel Universe, у якому жили б персонажі Marvel у різних, але зв’язаних між собою стрічках. Та ідеї Аві Арада не втілилися в жодну конкретику. Фрітц натякає, що на шляху до реалізації задуманого стояв головний директор Ісаак Перлмуттер, якого автор описує як людину надто заощадливу та зовсім неготову йти на ризики. Ходили чутки, що він забороняв своєму персоналу викидати стікери, якщо на них був списаний лише один бік. У 2005 році Аві Арад призначає керівником проекту Marvel Studios Давида Майзеля, молодого випускника Гарварду, сповненого натхнення та віри в майбутнє їхнього задуму. Майзелю вдалося розробити план Арада, не витративши жодної копійки з бюджету компанії. Давид переконує банк Merrill Lynch вкласти 525 мільйонів долларів у Marvel Studios, запропонувавши їм натомість відсоток від касових зборів із майбутніх відзнятих стрічок. У разі неповернення Marvel кредиту, банк забирав собі всі кіноправа на персонажів студії.
Прагматичний Перлмуттер не покладав великих фінансових надій на екранізації, він сподівався отримати прибуток із продажу гаджетів та іграшок після кінопрокату. Тому першій фокус-групі, яка складалася з маленьких експертів і мала обрати першого героя для екранізації, поставили питання «З ким ви хотіли б погратися?», а не «Кого ви хотіли б побачити на екрані?». Маленькі експерти в один голос відповіли: «Залізну людину». На головну роль розглядали Коліна Фаррела та Патріка Демпсі, але в результаті обрали дешевшого Роберта Дауні Молодшого. До речі, для створення образу Iron Man Роберт Дауні молодший підглядав за манерою поведінки свого хорошого друга Ілона Маска, який епізодично з’явиться поруч із Робертом у Iron Man 2.
У 2006 році Арад зилишає Marvel, щоб створити свою кіностудію. Його місце посідає його ж асистент Кевін Фейдж, власне людина, яка і придумала Marvel Cinematic Universe. Саме він є автором сцени, де Нік Феррі, персонаж Семьюеля Ель Джексона каже Залізному Роберту Дауні молодшому: «У світі існують й інші супергерої», натякаючи на те, що попереду глядача чекають захопливі пригоди нових героїв. З 2010 року Marvel починає офіційно користуватися терміном Marvel Cinematic Universe, переписуючи правила кіно-гри Голлівуду: компанія без жодного досвіду кіновиробництва збирає повні зали перед екранами, на яких супергероїв втілювали зовсім не топові актори Голлівуду. Щоразу купуючи квиток на новий фільм, глядачі ніби дивилися продовження свого улюбленого серіалу і план такого серіалу був розписаний на двадцять років уперед.
У 2010 Disney викуповує Marvel Studios за 4 мільярди доларів. Завдяки фінансам Disney, адміністратори Marvel звернулися до Sony, щоб повернути собі Людину Павука, якого Sony екранізувала вже вп’яте, хоча стрічки 2012 та 2014 року отримали зовсім мізерні прибутки. Фрітц не втримується і знову подає пікантні деталі обіду Кевіна Фейджа та Емі Паскаль, керівниці кінонапряму Sony, яка хоч і жартома, але вручила Кевінові гарбуза. На десерт вони таки дійшли компромісу: Marvel зможе використовувати Spider Man у своїх фільмах, утримуючи весь прибуток від продажу гаджетів та іграшок, а Sony покладе собі в кишеню всю касу від екранізації.
Кілька місяців тому Disney викупила XXIst Century Fox, яким Marvel свого часу відступила кіноправа на Людей X. Тому готуймо поп-корн, бо компанія з Deadpool, Wolverine, Spider-Man, Iron Man, Black Panther може зібратися разом, аби вкотре врятувати наш світ від зла.
викладачка української мови та літератури в Міланському державному уіверситеті, кураторка культурних проектів, перекладачка, членкиня Італійської Асоціації Українських студій — AISU.