Щороку Болонська книжкова виставка вражає своїми відкриттями: серед тисяч книжок визначають найкращі, серед десятків тисяч ілюстрацій показують найталановитіші й ті, що відбивають актуальні мистецькі тенденції. В цих нотатках – лише дещо з цьогорічного наповнення виставки, є певні тренди, які, можливо, варто мати на увазі, адже Україна має всі шанси на рівних презентувати себе на цьому книжковому форумі і продавати свій продукт. Окремі видавництва, звісно, так і роблять, але це поки що невелика частина того, що можна було би робити. Національний стенд у Болонії не менш важливий, ніж у Франкфурті.
Через посилену вагу до візуальної складової (а талановитих художників у нас не бракує, варто лише якісно їх показати), тут значно швидше, ніж , наприклад, у тому ж Франкфурті, зав’язуються ділові контакти – є можливість швидше оцінити контент, тісніші професійні зв’язки – багато хто зі спільноти ілюстраторів, дитячих авторів, дехто з яких поєднують у собі ці два амплуа, щороку приїздить у Болонію просто неформально поспілкуватися з колегами і побачити, що нового в галузі. А нове з’являється щороку, і з українськими творчими ресурсами цілком було би можливим щороку представляти нові проекти.
BolognaRagazzi Awards
Цього року на розгляд журі було представлено 1354 книжки з 42 країн. Традиційно серед них обирали переможців у категоріях Fiction, Non Fiction, New Horizons, Opera Prima, також – тематичний акцент цього року зробили на книжках про мистецтво: було відзначено низку видань у категорії Art Books і започатковано нову категорію Books&seeds – книжки про свідоме користування природними ресурсами. Тут варто сказати, що книжкова виставка в Болонії не існує сама по собі в місті: організаторам (без підтримки влади міста це було би неможливим, звісно) вдається інтегрувати різні сторони міського життя і місцевий бізнес у розвиток цієї події. Так, восени в Болонії має відкритися найбільший у світі освітній та розважальний агропарк FICO Eataly World і власне, за підтримки його засновників і було започатковано нову книжкову тематичну відзнаку Books&Seeds. Книжки «захоплюють» і нові простори в місті: в одному з бутиків представили добірку зі 100 книжок із різних країн про моду, фешн-індустрію та особистостей зі світу моди.
Нові віяння в сфері електронного книговидання та додатків відзначали премією BolognaRagazzi Digital Award, а ще називали найкращих видавців року в кожному з шести світових регіонів за «сміливість, творчий підхід і високий рівень видавничих стандартів».
Каталонія та Балеарські острови – почесні гості:
Замість ординарних інформаційних стендів – гамаки, відпочиваючи в яких відвідувачі дізнавалися про творчість котрогось зі 42-х каталонських ілюстраторів. Понад 40 подій присвячених регіону відбулося в Болонії, і не лише суто книжкові – стріт арт, кінопокази, театральні вистави – це була широка культурна презентація регіону із гаслом «Ділитися майбутнім».
Література та ілюстрація для дітей та юнацтва мають давню традицію в Каталонії й на Балеарських островах. Ця традиція бере свій початок у XV століттяі, коли було засновано друкарню в абатстві Монсеррат, одну з найстаріших у Європі. Нині видавничий сектор дитячої літератури регіону має річний оборот в 41,4 млн євро (дані на 2015 ) і є третім провідним сектором за продажами у видавничій індустрії.
Стенд Каталонії на книжковій виставці займав площу 176 кв м і здалося, що тут бракувало ретельнішого відбору: видавці представили надто багато книжок, намагаючись показати чи не все, що вони видають (включно з перекладними книжками) замість лише тих позицій, на які продають права. Зайшовши на стенд і не маючи додаткової інформації, було важко зорієнтуватися сходу в цьому книжковому хаосі, без структури (крім того, що були виділені позиції різних видавництв, наприклад, поділу книжок за жанрами або за авторством не було помітно).
Теми та тренди
Цікаву добірку думок агентів та менеджерів із прав (щоправда, в основному американських та британських) опублікував Publishers Weekly. В ньому експерти відзначають, що цікавість до купівлі прав на книжки категорій Young Adult та Middle grade хоч і досі є, проте починає йти на спад, видавці стають більш вибагливіші.
Зала для літагентів, де ведуть перемовини про права:
Це переважно нехудожня література, а серед тем, які можна назвати трендовими: сексуальність та уявлення про тілесність, сильні жінки та тема прийняття «інакшості» в суспільстві – і в кожній країні вона своя. Коли в Штатах відчувають вплив руху The Black Lives Matter (активістський рух проти насилля щодо темношкірого населення, заснований 2013-го року, а два роки тому рух активно почав виказувати незадоволення політикам проти расової дискримінації), в Європі намагаються привернути увагу до проблеми біженців, зокрема й через дитячу літературу.
Під час ярмарку відбуваються також і події для науковців, дослідників дитячої літератури, зокрема цього року актуальну тему книжок для мігрантів та біженців, які допомагали б їм освоюватися в новому середовищі та для широкої аудиторії, із меседжем толерувати інших, розглядали на конференції Bridging Worlds.
Серед нехудожніх книжок, відзначених Bologna Ragazzi Award була, наприклад, “Planète Migrants” авторки Sophie Lamoureux, з ілюстраціями Amélie Fontaine, видавництво Actes Sud (Франція).
Навмисно без зайвої емоційності авторки пояснюють у книзі причини міграції і те, як мігранти переміщуються. Журі відзначило збалансованість в подачі цієї теми: в ній розповідають і про успіхи, і про невдачі, а акцент зроблено на тому, що мігранти насамперед просто «люди» і будь-хто може бути мігрантом. Хоч би звідки вони прийшли, мігрантів не маємо судити тільки тому, що вони були змушені покинути свої будинки в пошуках кращої долі.
У діджитал сфері також не оминули цю тему. Розробники програми Pubcoder, яка дає змогу адаптувати макет книжки в електронний формат, представили соціальний проект Benvenuti ABC – додаток-абетка для дітей-мігрантів, який проілюстровано роботами більш ніж 100 художників.
Digital
Якщо раніше присутність сучасних технологій на книжковій виставці можна було й не помітити, якщо спеціально цим не цікавитися, то цього року діджитал-формат (зокрема технології з віртуальною (VR) та доповненою реальністю(AR) активно завоював нові території й не лише буквально, збільшивши презентаційний простір. Побільшало також і різних заходів, семінарів, присвячених продуктам таких великих корпорацій, як Google Play, Google Daydream, Amazon Print on Demand та інші. Спікери говорять про те, як технології впливають на шкільний ринок, дають практичні поради «традиційним» видавцям, які тільки відкривають для себе діджитал-сектор, розкривають і глобальніші теми: якою має бути електронна книжка-картинка – чи повністю замінювати друковану, чи бути цілковито іншою.
Глобалізація: нова подія в Нью-Йорку
Під час виставки організатори оголосили і про запуск нової ярмарки в Нью-Йорку, зорієнтованої виключно на продаж міжнародних прав та ліцензій у сфері книговидання. Нове подія запланована на 30 травня – 1 червня 2018 року і буде проходити в центрі Мангеттена.
Художник та автор книжок Ерве Тюлле на зустрічі з відвідувачами Illustrators Survival Corner, нового простору для ілюстраторів, які бажають отримати практичну інформацію для розвитку кар’єри:
Анна Сарвіра, єдина цього року українська учасниця ілюстраторської виставки, де було представлено роботи 75-ти художників з усього світу:
В центральному павільйоні традиційно було представлено головну виставку ілюстрації. Цього року роботи показували на столах, щоб, за задумом дизайнерів простору, відвідувачі відчули себе на місці журі, яке завжди так обирає конкурсні роботи. Хоча від багатьох ілюстраторів довелося чути, що це не найкращий експозиційний варіант, і роздивитися твори було би легше, якби вони висіли на стіні:
Роботи Мануеля Марсоля з Іспанії, цьогорічного переможця ілюстраторської виставки. Наступного року він матиме власну виставку у Болонії, також має вийти друком книжка з його ілюстраціями: