«Не стати на бік чуми»

Поділитися
Tweet on twitter
Володимир Панченко
Володимир Панченко

У Мистецькому арсеналі відбулася презентація книги Івана Дзюби «Є поети для епох», що вийшла минулої осені в «Либеді». Вона – про поезію Ліни Костенко: Дзюба оглянув майже все, що написала поетеса за неповних шість (!) десятиліть. Проте це не просто літературно-критичний нарис. Значну частину обсягу книжки займає розмова самої Ліни Костенко з донькою Оксаною. Оксана Пахльовська реалізувала те, що задумував Іван Дзюба: вона вибудувала діалог так, щоб історія поетеси «саморозкрилася» із максимальною повнотою. Вийшло цікаво. Той, хто писатиме про Ліну Костенко наступну книжку, без цього джерела тепер не обійдеться ніяк.

Презентація у Мистецькому арсеналі зібрала, як і слід було сподіватися, величезну аудиторію. Щоправда, організатори воліли, щоб вона була «цільовою», себто – потрапити на зустріч із Ліною Костенко та Іваном Дзюбою можна було за запрошеннями «Либеді» та господарів. Хоча, здається, жорстких вимог при вході все ж не було. А ще організаторам довелося передбачити, що від канонічних вимог жанру презентації доведеться цього разу відступити: Ліна Костенко, як відомо, не полюбляє славослів’я і патетики загалом (а їх завжди предостатньо на вечорах, де представляють книжкові новинки!). Тому вже в першому своєму слові вона наголосила: мені обіцяли, що буде АНАЛІТИКА, що учасники говоритимуть не так про книжку, як про ті проблеми, про які вони вважатимуть за потрібне поміркувати вголос.

Так, власне, й було. Модератор Святослав Цеголко надавав слово Ігорю Лосєву, Ларисі Івшиній, Сергієві Тримбачу, Віталію Портникову, Сергію Грабовському, Ірині Геращенко – і кожен із них висловлював думки, навіяні читанням книги «Є поети для епох». Ішлося, зокрема, про роз’єднаність нашої інтелігенції; про телебачення, яке, замість того, щоб надавати слово розумним людям, культивує посередність; про феномен шістдесятництва і «розриви», що виникають між поколіннями…

Мені також випало бути серед промовців. Книжку І.Дзюби я читав як історію поета, який зберіг внутрішню свободу в умовах несвободи зовнішньої. Я шукав у ній ту ударну думку, ключову смислову формулу, що є особливо важливою тут і тепер. І, здається, знайшов. Ліна Костенко в розмові з Оксаною згадує слова Альбера Камю: «Не стати на бік чуми». Вони можуть сприйматися і як моральний імператив самої Ліни Костенко. Її поезія – саме про це: про відстоювання внутрішньої свободи, без якої неминуче починається корозія таланту. Рецепт здобуття такої свободи, узагалі-то, дуже простий: не продаватися. Не ставати на шлях компромісу. Бути собою. Якщо треба – замкнутися у вежі самотності, як Маруся Чурай. У Ліни Костенко є поема «Сад нетанучих скульптур», герой якої, скульптор Джованфранческо Рустичі, розтринькує свій небуденний талант на спокуси, – а потім із жахом констатує, що його життя вже закінчується. У цій поемі йдеться про середньовічну Флоренцію, – але цілком очевидно, що поетесі думалося про Україну 1970-х (і чи тільки 1970-х?)

У поетів-шістдесятників неабиякою популярністю користувався Григорій Сковорода, причому актуалізували вони передусім його знамениту епітафію: «Світ ловив мене, проте не впіймав». Хоча, як виявилося, декого із цього покоління світ таки впіймав. Та ще й так цупко, що не відпускає і досі. Рівно півстоліття тому (у 1962-му) вийшла, скажімо, перша поетична збірка Івана Драча, дебют якого свого часу вітав той-таки Іван Дзюба. То був ковток свіжого повітря, пошук нової мови для української поезії. І цей пошук продовжився у найкращій Драчевій збірці – «Балади буднів» (1967). А що далі? Вже в 1972 р. поет видав збірку «До джерел», у якій римував усе підряд на догоду офіціозу. По суті, повторилася та ж історія, що й із Джованфранческо Рустичі. Дорівнятися до себе виявилося дуже-дуже складно. І хіба тільки Драчеві? Спробуйте прочитати численні збірки віршів Дмитра Павличка, видані вже в умовах свободи. Скільки там політичної тріскотні, римованої публіцистики! А була ж колись «Таємниця твого обличчя», були «Сонети подільської осені»…

Титули, посади, блага – усе це шкодить поетам, хіба не так? Тому й можна зрозуміти той «мімозний» стан, який характерний для ліричної героїні Ліни Костенко: як би не втратити себе, «згортаючись» навіть від найменшого доторку «світу», який так добре навчився «ловити» душі поетів.

Отож, шістдесятництво – неодновимірне явище. Особливо, якщо мати на увазі різні персоналії і все, що було з ними ПІСЛЯ. Після 1960-х… Досвід кожного покоління – безцінний, але в кожному досвіді завжди знайдеться те, що варте критичного осмислення. Принаймні, це краще, ніж абсолютизація того, що було прожито самим тобою і твоїми ровесниками. Іван Дзюба якось в інтерв’ю для «ЛітАкценту» сказав: «Я не тільки шістдесятник». І це теж важливо, адже що доброго, коли митець залишається в якомусь одному часі? Тоді в нього неминуче виникає спокуса побурчати вбік молоді, – а то вже річ зовсім безперспективна. І так буває завжди, виток за витком, – колізії «батьків» і «дітей» мають тенденцію до повторення.

Книжка І.Дзюби «Є поети для епох» змушує думати не тільки про літературу. Вона спонукає замислитися над питанням (також одвічним!) про місію інтелектуалів у суспільстві. Ця тема дебатувалася, зокрема, й під час Національного «круглого столу», що відбувся 5 квітня з ініціативи одинадцяти відомих українських діячів. Загалом, місія інтелектуалів завжди одна й та ж: ворушити суспільну думку, формулювати цінності і сприяти їх поширенню. Точок прикладання сил – хоч відбавляй. Адже головна наша проблема – неймовірно складна українська ментальність, із якою щось треба робити. Де ще зустрінеш такий «шпагат», як в Україні: 30 відсотків свідомого люду тут прагне бути водночас і в Європі і в Росії! Не хочу вживати слово «шизофренія», але як тоді назвати той немислимий конфлікт бажань, що його засвідчує соціологія?

Або згадаймо 2004 рік: на очах у всього світу ми влаштували розкішний політичний карнавал, – і … пішли «сіяти огірки», залишивши владу наодинці з самою собою. Одноразовий героїзм не замінить буденної, повсякденної роботи. Контроль за владою – обов‘язок громадянського суспільства, і передусім тієї його частини, яка й називається інтелектуалами. Без такого контролю ми й далі будемо ходити по замкненому колу: дезорієнтоване суспільство обиратиме аморальну владу – аморальна влада деморалізуватиме суспільство – деморалізоване суспільство обиратиме тепер уже дику, феодальну владу, якій суспільство зовсім не потрібне. Вона, жадібна, жорстока і тупа влада, згадає про свої правоохоронні органи – і займатиметься добре знайомим іще з часів масових репресій придушенням свобод і прав громадян.

Коли таке відбувається, це означає, що інтелектуали не виконують як слід свого «домашнього завдання».

Влада провокує зростання градусу ненависті, – а це небезпечно для всіх. Може, передусім для самої влади. Пам’ятаєте, з чого починається роман Г.Маркеса «Осінь патріарха»? З картини поруйнованих маєтностей Патріарха. Цілком актуальний текст! Ненависть – непродуктивна (подумалось навіть: нерідко буває, що двоє чоловіків люблять одну й ту ж жінку, – а в Україні зафіксовано випадок, коли двоє чоловіків однаково ненавидять одну й ту ж жінку!). Тому варто думати про  толерантність і про діалог. Відсутність діалогу між владою і суспільством – глибока архаїка. Ми (як країна, як держава) і так надто далеко зайшли уже  в цій своїй дивовижній архаїці, що відкидає в минуле не тільки нині сущих, а й тих, хто тільки народився. Змінити ситуацію може хіба що енергія вільних людей, енергія свободи. Ось чому так важливо дбати про те, щоб внутрішня свобода людини була в нас цінністю номер 1. Адже той, хто пізнав смак свободи, ніколи  не стане на бік чуми. Поети, які зуміли відстояти свою «духовну суверенність» (Є.Маланюк), нагадують нам про це.

Володимир Панченко

Автор численних праць з історії української літератури, зокрема, «Юрій Яновський» (1988), «Володимир Винниченко: парадокси життя і творчості» (2004), «Неубієнна література» (2007), «Сонячний годинник» (2013), «Кільця на древі» (2015), «Повість про Миколу Зерова» (2018). Його перу належить кілька літературно-критичних книг та сценаріїв документальних фільмів.

Поділитися
Tweet on twitter